Inspirowanie jest pierwszą umiejętnością w Modelu i7W. Inspirowanie, tak jak pozostałe umiejętności, można trenować, rozwijać i udoskonalać. To od Ciebie zależy, w jaki sposób i jak szeroko będziesz stosował ten element Modelu i7W. Kolejnymi, rekomendowanymi w tym modelu siedmioma oddziaływaniami są: Wspieraj, Wyjaśniaj, Wymagaj, Wyróżniaj, Wynagradzaj – Wygrywaj i Wzrastaj.
Inspirować oznacza: dawać impuls, natchnienie zawodnikowi do odczuwania czegoś lub zrobienia czegoś twórczego, aktywnego, w inny sposób niż dotychczas. Inspirować oznacza zachęcać swoich zawodników do przeróżnych działań, ale przede wszystkim do innego, nowego sposobu myślenia, patrzenia na sytuację z innej perspektywy i szukania nowych, nietypowych rozwiązań. Inspirowanie w obrębie danej dyscypliny sportu, to zachęcanie do jeszcze większego zaangażowania w nią, co bardzo pozytywnie wpływa na budowanie zdrowej, udanej, pozytywnej relacji trener – zawodnik. Inspirowanie ma na celu budowanie w zawodniku tzw. pasji harmonijnej, czyli radosnego, niewymuszonego uprawiania danej dyscypliny sportowej, zachowując zdrowe proporcje pomiędzy życiem sportowym i pozasportowym. Fajnie jest, jak trener pokazuje dyscyplinę w najlepszym, ale autentycznym świetle.
Trener, dbając zarówno o inspirację do własnego warsztatu pracy jak i o inspirowanie swoich podopiecznych do innego działania, zwiększa swoją i ich motywację wewnętrzną do uczestnictwa w treningach i zawodach. Nie wymusza, tylko zachęca i pokazuje, ile przyjemności, radości i zadowolenia można czerpać z trenowania i rywalizowania na zawodach.
Zobacz, w jakich przykładowych sytuacjach
trener może wykorzystać Inspirowanie:
1. Odprawa przed najważniejszym meczem sezonu:
Trener stosuje metafory (w postaci haseł i symboli), które pozytywnie aktywizują zawodników do: zaangażowania na 100%, koncentracji na wykonaniu, dążenia do celu małymi krokami itd.
2. Nawiązanie współpracy z drużyną która zaliczyła spadek z ligi:
Trener podczas pierwszego spotkania zarysowuje znaczącą, ekscytującą dla niego i zawodników wizję, do której realizacji chciałby wspólnie z nimi dążyć. Nakreśla również, z czym może wiązać się droga do realizacji tej wizji (oczywiście, niezbędna jest w kolejnym kroku analiza i dobór ambitnego, ale realnego celu oraz celów pośrednich). Trener Piotr Stokowiec i jego drużyna Zagłębie Lubin, to doskonały przykład, jak planować, trzymać się założeń, bardzo ciężko pracować i realizować sportowe marzenia.
3. W okresach zmęczenia, przetrenowania:
Trener pokazuje zawodnikom np. zdjęcia i filmy, które przypominają im okresy, kiedy byli szczęśliwy, zadowoleni i wierzyli, że bardzo ciężka praca ma sens. Celem jest przywołanie miłych, pozytywnych skojarzeń i emocji.
4. Po serii porażek:
Trener pokazuje zawodnikom historie sportowców, którzy podnieśli się po porażkach i stali się dzięki temu silniejszymi zawodnikami.
Kamil Grosicki, reprezentant Polski w piłce nożnej, to świetny przykład jak można poradzić sobie z kryzysem – pokonać Go i wrócić do pełnej formy mentalnej i fizycznej.
5. Po serii sukcesów:
Często zdarza się, że zawodnicy tracą motywację i sens trenowani po serii znaczących zwycięstw. W takiej sytuacji trener powinien pokazać, jak może wyglądać dalsza droga, jakie cele można wyznaczyć i jakie fascynujące może być to, co jeszcze przed zawodnikiem.
6. Spotykając się z rodzicami:
Trener pokazuje rodzicom przykłady zawodników, którzy w ich klubie i/lub ich dyscyplinie spokojnie pracowali, rozwijali się i w końcu odnieśli znaczące sukcesy. Łatwiej wytłumaczyć rodzicom, co czeka ich dzieci – inspirując fascynującymi, ale realnymi i namacalnymi przykładami.
7. Prowadząc nabory do klasy sportowej:
W tej sytuacji, również przydadzą się przykłady zawodników, którzy w ich potencjalnym klubie i/lub ich dyscyplinie spokojnie i konsekwentnie pracowali, rozwijali się i w końcu odnieśli wspaniałe sukcesy.
8. Spadek chęci do dalszej pracy jako trener:
Warto pamiętać o tym, że, aby zainspirować innych warto być samemu zainspirowanym (Kto chce zapalać innych, sam musi płonąć– Ludwik Hirszfeld). Pomocne może być poszukiwanie nowatorskich, ciekawych rozwiązań od wybitnych trenerów – przekładanie tej wiedzy na praktyczne zastosowanie w treningu. Inspirującymi trenerami mogą być np.: John Wooden, Mike Krzyzewski, Bogdan Wenta, Stefan Horngaher, Alex Ferguson czy Leszek Blanik.
9. Zmniejszenie zaangażowania zawodników podczas treningów i meczów:
Trener wzmacnia zaangażowanie wywieszając w sali treningowej inspirujące cytaty znanych gwiazd sportu – za każdym razem dopytuje zawodników, co dany cytat może wnieść dobrego i nowego do ich funkcjonowania.
10. Pokazanie młodym zawodnikom, że cierpliwość, spokój i ciężka praca procentują:
Trener wykorzystuje przykłady zawodników, których kariery rozwijały się powoli i spokojnie, a najlepsze wyniki osiągali w wieku młodzieżowym i seniorskim. Warto wykorzystać drogi do mistrzostwa innych sportowców, z różnych dyscyplin. Bardzo fajny przykład to zawodniczka MMA z Olsztyna – Joanna Jędrzejczyk. Przygotowuje się właśnie do gali UFC 211 w Dallas (w Teksasie), podczas której po raz piąty bronić będzie pasa mistrzowskiego wagi słomkowej. Każdego dnia bardzo ciężko pracuje i wierzy w swoje zwycięstwo.
A oto zadanie dla Ciebie. Rozwijaj swoją umiejętność inspirowania!
Zanim podejmiesz współpracę z kolejnym klubem, zawodnikiem, klasą sportową, spróbuj przypomnieć czym dla Ciebie jest sport, którego uczysz innych. Wróć do momentu, kiedy Ty rozpoczynałeś przygodę ze sportem, co wtedy wpływało na Twoją motywację do pracy. Może warto, abyś odwiedził miejsca, gdzie rozpoczynałeś swoją pracę trenerską, gdzie doświadczyłeś najbardziej pozytywnych emocji, gdzie nauczyłeś się najwięcej.
Zapisz te pozytywne doświadczenia i przenieś je na pracę z Twoimi podopiecznymi, zbuduj dobrą atmosferę do rozwoju pod Twoim okiem.
Martyna Tadzik
Kamil Radomski