Strona główna » CZAS NA WZRASTANIE! Wzrastaj w Modelu i7W.

CZAS NA WZRASTANIE! Wzrastaj w Modelu i7W.

Inspiruj, Wyjaśniaj, Wymagaj, Wspieraj, Wynagradzaj, Wyróżniaj, oraz Wzrastaj i Wygrywaj. To są umiejętności, które w większości już poznaliście czytając naszego bloga. Czas na Wzrastanie! To etap, który jest naturalnym i pośrednim efektem działań zastosowanych przez trenera, rodziców i nauczycieli w poprzednich „W”. W sporcie można wzrastać fizycznie, technicznie, taktycznie, ale również mentalnie. Co więcej, każdy wzrost umiejętności procentuje w sferze sportowej, jak i osobistej zawodnika. Każdy z nas nieustannie się rozwija. Wzrastanie rozumiane w kontekście Modelu i7W kładzie nacisk na świadomy proces zdobywania umiejętności i w efekcie konstruktywne wykorzystywanie ich w życiu sportowym i pozasportowym.

Wzrastać to inaczej rozwijać się, intensyfikować, powiększać, czy piąć się w górę. Osoba, która wzrasta nabywa doświadczenia, rozwija swoje umiejętności, staje się mocniejsza, odporniejsza, dojrzalsza. Wzrastanie to także doskonalenie się, które jest nieodłącznym elementem dojrzewania. Dzięki wzrastaniu krystalizuje się także nasz system wartości, który jest wsparciem i drogowskazem na drodze sportowej i życiowej. Pamiętajmy, że wzrost nie jest prosty jak przysłowiowe „pstryknięcie palcami”. Wymaga pracy i cierpliwości, a przede wszystkim jest procesem rozciągniętym w czasie. Zdecydowanie nie musi być nudny i nieatrakcyjny. Warto zadbać o to, by każdy trening, mecz, czy zawody, były dobrymi, niosącymi naukę doświadczeniami, a co za tym idzie wzrostem pełnym optymizmu, pozytywnego nastawienia, radości i pasji.

Mówi się, że sport to „prawdziwa szkoła charakterów” i „co zawodnika nie zabije, to wzmocni”. Zdecydowanie tak jest, ale chodzi o to, żeby ten charakter kształtować świadomie, radośnie, przy wsparciu innych osób. Niektórych zawodników negatywne, przykre i trudne doświadczenia „zabijają”. Zniechęcają do podejmowania aktywności fizycznej na długie lata. Zarówno w sporcie pozytywnym, jak i Modelu i7W chodzi o to, żeby Wzrastać dzięki drodze, którą wybraliśmy, a nie zostaliśmy do tego zmuszeni. Wzrastać, dzięki pozytywnym, przemyślanym i zindywidualizowanym działaniom trenerów, rodziców i nauczycieli.

Poniżej 10 obszarów, w których możesz monitorować wzrost swoich zawodników i weryfikować efekty użytych wcześniej: Inspiruj, Wyjaśniaj, Wymagaj, Wspieraj, Wynagradzaj, Wyróżniaj.

Obserwuj pozytywne zmiany w następujących obszarach:

(1) wykonania technicznego

(2) zastosowania założeń taktycznych (np. stosowanie wskazówek udzielanych przez trenera)

(3) rozwoju fizycznego (wytrzymałości, siły, mocy itd.)

(4) umiejętności komunikowania się (np. z innymi zawodnikami, trenerem, rodzicami)

Dariusz Michalczewski, polski bokser, powiedział: „Sport przede wszystkim nauczył mnie szacunku do wszystkich ludzi. Do starszych, młodszych, większych, mniejszych, bogatszych i biedniejszych. Tego często brakuje dzisiejszej młodzieży. Tak samo traktuję panią w supermarkecie, jak prezesa jakiejś firmy. Każdemu mówię dziękuję, do widzenia, przepraszam, nie jestem arogancki ze względu na to, że ja byłem mistrzem, a komuś się nie udało. To właśnie wyniosłem z boksu, w którym szacunek miałem do wszystkich swoich przeciwników”.

(5) radzenia sobie w obliczu trudności

Sportowcy niejednokrotnie podkreślają, że sport spowodował, że są „twardsi”, odporniejsi i lepiej znoszą trudności, które pojawiają się w trakcie trwania kariery sportowej i w ogóle życia. Wioślarka, złota medalistka IO w Rio z 2016 r., Magdalena Fularczyk-Kozłowska na stronie PZTW powiedziała: „Sport nauczył mnie życia. Dużo też zabrał. Nie miałam czasu dla siebie, dla rodziny. Wszystko poświęciłam, by osiągnąć sukces. Ale dzięki temu pokazałam niedowiarkom, że taka mała też nadaje się do wioślarstwa. Na ostatnich igrzyskach udowodniłyśmy z Natalią, że nie tylko dobrze zbudowane osoby mogą wygrywać. Trzeba mieć po prostu więcej samozaparcia, dużo pracować i przede wszystkim mieć serce do walki – to jest najważniejsze”. Z kolei Piotr Wyszomirski, polski szczypiornista, otwarcie mówi o sile spokoju i modlitwy, które uchroniły Go niejednokrotnie od nieprzemyślanych decyzji i reakcji w różnych trudnych sytuacjach. Zawodnik podkreśla, że praca nad sobą zawsze procentuje, trzeba tylko czasami poczekać trochę dłużej. Sportowcy to wielcy herosi, co udowadniają na każdym kroku. Bywają sytuacje, że tracąc zdrowie, sprawność – nie przerywają swojej kariery sportowej. Przykładem takiego zawodnika jest Karol Bielecki, również polski szczypiornista i Reprezentant Polski. Postanowił, że utrata oka nie złamie Go i nie zmusi do zakończenia uprawiania sportu. Starał się szukać pozytywów w krytycznej sytuacji, w której się znalazł. „Co by się nie działo, trzeba wstać i iść dalej” – tego trzyma się polski piłkarz ręczny o niezwykłej sile mentalnej.

(6) radzenia sobie z sukcesem

(7) umiejętności kontroli swojego myśli, szczególnie w stresujących sytuacjach

Piotr Wyszomirski w wypowiedzi dla Szlachetnej Paczki mocno podkreślał, że praca nad koncentracją, czyli skupianiem się tylko na właściwych rzeczach i nie dopuszczanie do siebie negatywnych komentarzy trenera pozwoliły pójść dalej i kontynuować karierę sportową.

(8) umiejętności regeneracji po wysiłku

(9) świadomego żywienia

(10) organizacji czasu (umiejętności godzenia sportu ze sferą pozasportową)

Przykłady polskich sportowców udowadniają, że można sobie świetnie radzić w sporcie, jak i poza sportem kończąc zawodniczą karierę. Nauka wyniesiona ze sportu staje fundamentem do działania poza sportem. Pozytywnych przykładów można mnożyć, chociażby Fundacje Moniki Pyrek, Mateusza Kusznierewicza czy też Dariusza Michalczewskiego. Wspierają Oni rozwój sportowych talentów i pomagają dzieciom realizować marzenia w konkretnych dyscyplinach.

ŚWIADOME WZRASTANIE

Często bywa tak, że czas ucieka, a nam wydaje się, że stoimy w miejscu. Dlaczego tak się dzieje? Zapominamy i nie doceniamy małych zmian, dzięki którym wzrastamy. W momencie kiedy doświadczasz uczucia stagnacji, blokady zweryfikuj swoje aktywności. Wypisz 3 zadania, które w ostatnim czasie pochłaniały Twój czas. Przywołaj początkowy etap realizacji zadania oraz obecny stan zaawansowania. Pomyśl, jak możesz wykorzystać umiejętność, którą rozwijasz podczas wykonywania powyższych zadań. Zastanów się czego dodatkowo nauczyłeś się w zakresie ich realizacji.

Niech inspiracją do przemyśleń będą słowa Roberta Korzeniowskiego, polskiego lekkoatlety, chodziarza, wielokrotnego mistrza olimpijski, świata i Europy: „Sport stał się właściwie moją platformą dalszego osobistego rozwoju, a nie zaliczanym zestawem konkretnych ćwiczeń fizycznych czy sumą punktów w rywalizacji medalowej”

Zadanie nr 1 :

Kluczowa umiejętność, którą dzięki niemu rozwijasz:

Czego dodatkowo nauczyłem/am się dzięki realizacji zadania.

Jak mogę w przyszłości wykorzystać te umiejętności?

Zadanie nr 2 :

Kluczowa umiejętność, którą dzięki niemu rozwijasz:

Czego dodatkowo nauczyłem/am się dzięki realizacji zadania.

Jak mogę w przyszłości wykorzystać te umiejętności?

Zadanie nr 3 :

Kluczowa umiejętność, którą dzięki niemu rozwijasz:

Czego dodatkowo nauczyłem/am się dzięki realizacji zadania.

Jak mogę w przyszłości wykorzystać te umiejętności?

Aleksandra Zienowicz
Pola Weiner
Natalia Pawelska
Martyna Tadzik

One comment

Odpowiedz na „MoniaAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *